Knakk koden for internkommunikasjon med nytt intranett

Bouvet har bistått Haugaland Kraft med å utvikle og implementere et nytt og moderne intranett for hele konsernet basert på Microsoft-plattformen og SharePoint Online.

Trykk på taggene for å lese mer om hvor og hvordan vi benytter samme fag og teknologi


En av grunnpilarene i konsernstrategien til Haugaland Kraft er «Ett lag - for å nå felles mål». For å nå målene som er satt i strategien, var det viktig å få styrket den interne kommunikasjonen i konsernet. 

I en stor organisasjon som Haugaland Kraft med flere datterselskaper, der ansatte sitter på ulike lokasjoner, er det nødvendig å systematisere kommunikasjonen for å sørge for at alle ansatte er informert og involvert. Dette var en utfordring før det nye intranettet ble innført. Ansatte hadde utfordringer med å finne relevant informasjon i organisasjonen. Det var i liten grad mulighet til informasjonsdeling mellom de ulike datterselskapene, og det var også utfordrende for fellestjenestene å dele informasjon med resten av organisasjonen.


Haugaland Kraft ønsket et nytt og moderne intranett som skulle bidra til å effektivisere de ansattes informasjonsinnhenting og som skulle fremme organisasjonsutviklingen. Intranettet skulle være brukervennlig også for ansatte med begrenset IT-kunnskap, og løsningen skulle fungere sømløst både på PC, nettbrett og smarttelefoner.
Bouvet har bistått Haugaland Kraft med å utvikle og implementere et nytt og moderne intranett for hele konsernet basert på Microsoft-plattformen og SharePoint Online.

HK_logo-med-form.png

Om Haugaland Kraft 

Haugaland Kraft skal forenkle og trygge hverdagen til sine kunder basert på fremtidsrettet teknologi for infrastruktur, fornybar energi og telekommunikasjon. Konsernet er en del av fornybarnæringen, som er avgjørende for å lykkes med det grønne skiftet.
Haugaland Kraft-konsern har hovedkontor i Haugesund og består av et morselskap og fire heleide datterselskaper. 

 

 

Løsning

Det nye intranettet er bygget på Microsoft-teknologi og er basert på SharePoint Online sine kommunikasjonsområder. Områdene er basert på hub-områder for å knytte relevante områder sammen og sørge for at informasjon flyter riktig. Det er laget en godkjenningsflyt på alle sidebibliotek, der redaktører for de ulike områdene godkjenner sider/artikler før publisering. Utover dette er hele intranettløsningen til Haugaland Kraft basert på standardfunksjonalitet fra Microsoft.

Hvert datterselskap har fått egne «landingssider», der de har mulighet til å dele statisk informasjon og nyheter med sine ansatte eller på tvers av hele konsernet.
Alle fellestjenester (HR, IT, Kommunikasjon, Bærekraft, Økonomi, HMS&K, Velferd, Konsernjuridisk og Eiendom) har også fått sine egne landingssider.

 

Effekt

Haugaland Kraft har i dag fått et moderne og velfungerende intranett som bidrar til en økt informasjons- og kommunikasjonsflyt på tvers av hele organisasjonen. Intranettet har blitt en «døråpner» mellom de ulike datterselskapene, der de nå kan dele informasjon og nyheter mellom seg på en måte de ikke kunne har gjort før. Den interne kommunikasjonen er styrket, og det nye intranettet bidrar til å fremme felles kultur i organisasjonen.

Konsernets ansatte har i dag fått et intranett som de kan ta med seg, der de befinner seg, uavhengig om de jobber foran PC eller om de er operatører som jobber mye fra mobil og nettbrett.

 

Veien videre

Bouvet har sørget for at intranettet kan ivaretas og forvaltes videre av Haugaland Kraft. Hvert område har dedikerte redaktører som har fått den opplæringen de trenger for å videreutvikle og forvalte løsningen videre i fremtiden. Kunden har gitt tilbakemelding at dette er de trygge på å klare selv videre, men de vet at Bouvet sine konsulenter som har vært involvert i prosjektet, er tilgjengelig på ad-hoc-basis om ønskelig.
Sitat fra en i prosjektet og kunden om mulig

Kontakt oss 

Anette Friestad Håland
Områdeleder Haugesund