Statens Vegvesen

Flere grønne reiser i Bergen

Bergen har forpliktet seg til nullvekstmålet: veksten i persontransport skal tas med kollektivtrafikk, sykkel og gange.

Utfordringen

Miljøløftet er samlebetegnelsen på byvekstavtalen i Bergen og den nye bompengepakken, og er et samarbeid mellom staten, fylket og kommunen. De neste 20 årene skal vi investere for nesten 30 milliarder kroner i smartere og mer miljøvennlig transport i Bergensområdet.

Om 20 år vil vi være over 20 000 flere bergensere og transportbehovet vil øke med nesten 100 000 reiser hver dag. Hvordan skal vi oppfylle nullvekstmålet og få folk til å velge andre alternativer enn bil?

De neste 20 årene skal Miljøløftet bygge bybane til Fyllingsdalen og Åsane, vi skal bygge tryggere veier, sykkelveier, fortau og miljøgater. Vi skal kutte bilkøer og klimagassutslipp, og sørge for at alle kommer trygt og lett fram i byen vår.

Den nye nettsiden Miljøløftet.no skal bidra til at Bergenserne får kjennskap til hva Miljøløftet er, hvorfor vi trenger Miljøløftet og hva Miljøløftet vil gi oss tilbake i form av investeringer i grønn infrastruktur. Nettsiden skal også bygge opp under og bidra i arbeidet med å fremme miljøvennlig transport og endre innbyggernes reisevaner.

Løsningen

Prosjektet startet med en analyse- og innsiktsfase der behov ble kartlagt. Dette ble fulgt opp med en felles workshop med Miljøløftet der vi fokuserte på personas og brukeroppgaver og hadde en gjennomgang av eksisterende materiell og andre aktører. Vi snakket med en rekke brukere som representerte de prioriterte målgruppene for å avdekke toppoppgaver og brukerbehov. Prosjektet har som mål å gjøre transport enklere ikke bare for de som bruker kollektivtrafikken, men også gående og syklende gjennom å lage sykkelfelt og bedre og tryggere veier. Etter innsiktsfasen utarbeidet vi wireframes som senere ble omgjort til endelig design. Når det var godkjent av kunden startet produksjonen der utviklingsteam og designer jobbet tett sammen for å sikre et bra resultat.

Miljøløftet illustrasjon

Prosjektet hadde sine utfordringer, det var mange aktører på kundesiden og dermed mange som skulle involveres før wireframes og etter hvert endelig design ble godkjent. Ved å jobbe iterativt fant vi imidlertid en løsning som fungerte for alle parter.

Vi opplevde et initiativrikt og fleksibelt Bouvet-team som raskt satte seg inn i Miljøløftets oppdrag. Fokus på brukeropplevelse og design har gitt en vakker nettløsning som effektivt rommer og formidler Miljøløftets budskap

Kristoffer Sandvik Monsen, Kommunikasjonsrådgiver Miljøløftet

Teknisk

Miljøløftet ønsket en løsning som var enkel å bruke og lett å vedlikeholde. Den tekniske løsningen som ble valgt var Episerver CMS, en .net basert publiseringsløsning. Episerver gir full frihet i forhold til utforming av grensesnittet på portalen, og gjør det enkelt å oppfylle tilgjengelighetskrav. Episerver gir også stor frihet i forhold til utforming og tilpasning av redaktøren sitt grensesnitt. Miljøløftet har med dette valgt en god teknisk plattform med lang levetid og gode muligheter for tilpasning til endrede behov. Løsningen gikk live i mai 2018.

Ansvarlig kontor: Bergen

Kontakt oss

Anne Hasselgreen
Regionleder Bergen