Hvordan sørge for at den reisende får en best mulig opplevelse, fra de går ut døren til de er fremme ved sitt bestemmelsessted? Den kommersielle digitaliseringsprosessen Avinor har begynt på er med på å modernisere reisen
Prosjektet er en del av en kommersiell plattform som skal gjøre reiseopplevelsen sømløs på tvers av alle kommunikasjonskanaler. Denne omnikanalstrategien fokuserer på forenklinger, spesielt med tanke på e-handel. Avinor sin kommersielle digitalisering har til hensikt å la de reisende få tilgang til informasjon, organisere reisen og holde seg oppdatert via smarttelefon, nettsidene og andre digitale flater på selve flyplassen. Noen av de ønskede funksjonalitetene har blant annet vært bestilling av parkeringsplass og mat på flyplassen, forhåndsbestilling av tax-free varer og enkel tilgang til praktisk informasjon.
Den nye e-commerce løsningen måtte fungere sammen med allerede etablerte løsninger hos kunden, som eksisterende ordrehåndteringssystem, CRM-systemer og interne autentiseringsløsninger.
Sammen med Avinor opprettet Bouvet i 2017 et team som har hatt handlekraft som hovedmål. En viktig del av arbeidsmetodikken har vært å ha kortest mulig vei fra forretningside til testbar løsning i markedet og på denne måten arbeide LEAN med en smidig tilnærming til Kanban-metodikken.
For å lage e-handelsplattformen som Avinor ønsket, begynte prosjektet med en MVP (Minimum Viable Product) basert på referanseimplementeringer av Episerver hos Ålesund Lufthavn. Prosjektet har videre blitt rullet ut til flere flyplasser der Avinor kontrollerer tax-free handel og hvor det er utlandstrafikk.
Videreutviklingen av prosjektet vil inkludere flere flyplasser samt integrering av andre eksterne samarbeidspartnere i løsningen, eksempelvis lokale forhandlere.
Målet for 2018 var at 2% av omsetningen skulle gå igjennom den nye løsningen. I skrivende stund er utviklingen positiv og det ser ut som om dette målet vil bli nådd i løpet av året. En annen positiv effekt er at reisende som handler via nettløsningen har større handlekurver enn de som handler fysisk.
Løsningen ble utviklet med Episerver Commerce sin referanseimplamentasjon QuickSilver, integrert med PIM fra inRiver. Produktinformasjonen hentes fra PIM-løsningen fra InRiver gjennom standard Episerver Connector, og produktinformasjon som tekst og bilder blir videre optimalisert direkte i inRiver. Disse systemene ble valgt på bakgrunn av deres egenskaper med tanke på utvidelser senere i løpet. Dette er en av de første prosjektene som kjører begge systemene i skyen, noe som i utgangspunktet var utfordrende, men som har vist seg å fungere godt i ettertid.
Prosjektet har også inkludert integrasjon opp mot Avinor sine eksisterende systemer for Min Profil samt Visma Retail Suite.