Vår tilnærming til bærekraft

Vi skal utvikle og dele kompetanse på bærekraft

Som kunnskapsbedrift må Bouvet jobbe kontinuerlig med kompetanseutvikling. Det er et premiss for arbeidsglede og fornøyde medarbeidere, som er en del av vår ambisjon. Vi må dessuten tilby relevant kompetanse og tjenester i markedet.

For å kunne være proaktiv og få oppdrag hvor Bouvet kan delta for å påvirke verden i riktig retning, er det viktig at kompetanseutvikling også omfatter bærekraft tilpasset fagområde, rolle og oppdrag.

Vi kan derfor påvirke samfunnet ved å dele og utvikle kompetanse sammen med kollegaer, kunder og andre interessenter. Våre medarbeidere, vår regionale modell og insentivmodell er viktige grunnlag for vår delingskultur og videreutvikling av denne.

Noen av områdene vi jobber med

Deling av kompetanse innen digitalisering og bærekraft i organisasjonen

Bouvet har deling, engasjement og frihet som tre av sine verdier. Det jobbes derfor kontinuerlig med kompetanse- utvikling og -deling i konsernet. Dette omfatter digitalisering og bærekraft. Deling skjer primært på arenaer som intern- konferanser, fagmøter, fagnettverk og deltakelse på̊ eksterne kurs og konferanser. Til sammen skaper dette engasjementet økt bevissthet om digitalisering, bærekraft og ESG i organisasjonen.

Et eksempel er BouvetOne, som er konsernets interkonferanse som gjennomføres to ganger i året i alle regioner. Konferansen, som i 2022 hadde stor oppslutning fra konsernets over 2000 ansatte, går ut på at kollegaer presenterer ulike oppdrag og faglige temaer, samt engasjerer og utfordrer egen organisasjonen innenfor bærekraft.

Bærekraft i utdanning

I 2022 har Bouvet opprettholdt sin kontakt med flere ulike høyskoler og universiteter. For Bouvet er det viktig å tilby praksisplasser, bidra som forelesere og være «oppdragsgivere», stille som intervjuobjekter og veiledere for bachelor- og masteroppgaver. Dette gjør at vi både gir, samtidig som vi får kunnskap og nyttige innspill. Nærhet til universiteter og høyskoler gir også tilgang på innsikt og kompetanse som er nyttig når vi går sammen med andre aktører om å strekke oss mot vår visjon «vi går foran og bygger fremtidens samfunn».

I 2022 har vi blant annet engasjert oss i GoForIt, en arena for samarbeid mellom akademia og næringslivet innen digitalisering og bærekraft i regi av IKT-Norge. Der har vi holdt forelesninger og presentasjoner, samt bidratt i utvikling av GoForIt som organisasjon.

Samarbeid på tvers av bransjer og nettverk

På samme måte ser Bouvet, som kunnskapsbedrift og med erfaring fra ulike sektorer, viktigheten av å dele kunnskap og stimulere til samarbeid og erfaringsutveksling med våre kunder og samarbeidspartnere.

Eksempler på arenaer er:  

 

  • Arendalsuka med debatt i relasjon til lanseringen av rapporten Personvern i skolen.  Dette resulterte i bred mediedekning i riksdekkende medier og lansering av podcast om tematikken. 
  • Bouvet.no hvor medarbeidere har publisert en rekke fagpublikasjoner eksempelvis innen bærekraftig forretningsutvikling, endringsledelse og sikkerhet, samt temaer innen mangfold og inkludering. I tillegg har vi publisert fire podcaster innen temaet på Bouvets podacastkanal «Bouvet bobler».
  • Eksterne konferanser som Nokios, Global Impact, Praktisk prosjektledelse i regi av Dataforeningen, Digitaliseringskonferansen, Energyworld og Yggdrasil-konferansen hvor medarbeidere har vært foredragsholdere 
  • Eksterne podcaster hvor medarbeidere har vært gjester i studio 
  • Bransje- og fagmedier med artikler. 

Bouvet vil fremover videreutvikle egen kompetanse og fortsette sitt engasjement med å dele i oppdrag, innen forskning og utvikling, med kommende arbeidstakere og på fysiske og digitale arenaer. På denne måten videreutvikles konseptet #bouvetdeler, et konsept for å stimulere til deling både internt og eksternt.

Kompetanseutvikling innen bærekraftig utvikling

Kompetanse om bærekraft er relevant innenfor Bouvets ulike fagområder. Innen tjenestedesign er kompetansen viktig for å sikre sosial inkludering. Ved utforming av brukergrensesnitt og koding er det avgjørende for å gjøre tjenester tilgjengelige for alle, uavhengig av digital modenhet og utstyr. Det er også relevant for arkitekter som skal gjøre vurderinger blant annet innen skyøkonomi og energieffektivitet.

Ved hjelp av engasjerte «first movers» blant de ansatte, bygger vi sten på sten i takt med kundens behov og våre egne faglige forventninger. I tillegg har flere ansatte formalutdan- nelse innen området.

Samarbeid på tvers for kunnskapsdeling

Bouvet vil stimulere kunnskapsdeling, samarbeid og utveksling av erfaring. Vi er til stede, som tidligere nevnt, i næringsklyn- ger og forskningsprosjekter, og vi deltar på konferanser, bidrar i media og i samfunns- og fagdebatter der vår kunnskap er relevant. På denne måten videreutvikles konseptet #bouvet- deler, et konsept for å stimulere til deling både internt og eksternt.

Kunnskapsdeling i oppdrag

Med erfaring fra oppdrag i ulike sektorer ser vi viktigheten av dele relevant erfaring og kompetanse på tvers av kundeoppdrag og sektorer. Markedsglidning mellom sektorer gjør erfaring fra for eksempel olje og gass relevant innen fornybar energiproduksjon og industri.

Kursutvikling

Kursvirksomheten vår er en møteplass for mennesker som søker kunnskap og inspirasjon. Tett samarbeid mellom Bouvets kursavdeling og konsulentene våre sikrer et relevant kurstilbud og bidrar til at konsulentenes faglige utvikling.

Kursavdelingens frokostseminar-serie «God Morgen med Bouvet», er et lavterskeltilbud for faglig påfyll. I tillegg arrangerer avdelingen seminarer på dag- og kveldstid. Dette styrker delingskulturen og gjør den mer kjent.

Bouvets kursvirksomhet har gjennomført totalt 445 kurs med 6 472 deltakere og 18 frokostmøter med til sammen 2 759 deltakere.

GoForIT

GoForIT er en arena for samarbeid mellom akademia og næringslivet med formål om å diskutere, utvikle og påvirke innholdet i utdanningene innen IT, teknologi, innovasjon i en bærekraftig retning. Bouvet er en av initiativtagerene bak initiativet og sitter i styringsgruppen. 

Les mer om GoforIT her

 

 

Kompetanseutvikling og deling innen digitalisering og bærekraft

I 2022 ble lunsjprat om bærekraft etablert på tvers av Bouvet og det ble avholdt 6 lunsjprater på Teams.

I lunsjpraten deler medarbeidere av sine erfaringer fra relevante prosjekter eller temaer, for å øke kompetanse og hente inspirasjon av hverandre for å kunne skape enda mer bærekraftig verdi for kundene.