Etterspørselen fra markedet etter Microsoft 365 Copilot og generativ AI er enorm. Det merket vi da vi inviterte til frokostseminar i Kristiansand. – Vi rakk knapt å markedsføre arrangementet før det var fullbooket og vi måtte sette opp en venteliste, sier regionleder Helene Tønnessen.
I julepyntede lokaler, med kaffe fra Carlos Coffee - en lokal barista og andre julete godsaker, møtte over 80 deltakere for å lære om Microsoft sin 365 Copilot og generativ AI. Det var tre av våre eksperter på området som delte av sin kompetanse. Vi fikk høre fra Ane Ravna Rørmoen som er partneransvarlig for Microsoft og to av våre utviklere og AI-eksperter, Håkon Kile og Robin Olsson Omslandseter
Dette var vårt tredje Bouvet deler-arrangement i våre nye kontorlokaler i Kristiansand. Vi valgte faktisk lokalet på grunn av dets romslighet, som gjorde det mulig å invitere kunder og samarbeidspartnere til oss for seminarer.
Helt siden det første seminaret har vi opplevd stor interesse fra næringslivet og aktører i regionen og tatt opp temaer som digitalt samfunnsansvar og digitalisering i industrien.
– Da vi nylig inviterte til julefrokost med tema 365 Copilot og AI, rakk vi knapt å markedsføre arrangementet før det var fullbooket, forteller regionleder Helene Tønnessen med et stolt smil, om den store interessen vi har mottatt.
Generativ AI på menyen
Det er nå over ett år siden ChatGPT tok pusten fra oss alle, og i november lanserte Microsoft sin nye AI-assistent, Microsoft 365 Copilot. Dette er en AI-assistant som er bygget på språkmodeller i Azure Open AI services.
Dersom du har brukt Chat GPT eller Bing Chat, har du sett hva en språkmodell kan brukes til. Det er en modell som har analysert store mengder data, og bruker dette til å generere innhold. Bouvet er en av de første virksomhetene i Norge, og den aller første SMB-virksomheten i verden (i amerikansk målestokk) som tester ut Microsoft 365 Copilot.
Til frokostseminaret fikk vi en introduksjon vår egen partneransvarlig for Microsoft, Ane Ravna Rørmoen, som til daglig har base på Sørlandet.
Demo av 365 Copilot og utrullingstips
På frokostseminaret ga Ane en introduksjon og demo av Microsoft 365 Copilot. Her ga hun tips til hvordan aktører på Sørlandet selv kan ta det i bruk og fallgruver som bør unngås. Hun delte også hvordan vi i Bouvet anvender den og erfaringene vi har gjort oss så langt. Hun fortalte blant annet om hva man bør tenke på før utrulling. Alle vil ha Microsoft 365 Copilot, men ikke alle er klare for den, sa hun under foredraget.
Alle vil ha Microsoft 365 Copilot, men ikke alle er klare for den
Ane Ravna RørmoenDet er blant annet viktig å gjøre dataene klare for søk. Når man ruller ut 365 Copilot, kan det dukke opp dokumenter man kanskje ikke var klar over at ligger åpent for alle i organisasjonen. Det er derfor viktig å rydde opp i systemene og gjennomgå filene for å unngå ubehagelige overraskelser, fortalte Ane. Hun snakket også om viktigheten av kontrollert utrulling i organisasjonen.
Det er viktig å huske at dette er en ny type teknologi og det krever at vi lærer oss å bruke det, fortale hun under foredraget. Samtidig fortalte hun også om hvordan vi i Bouvet ruller ut Microsoft 365 Copilot i vår organisasjon og hvordan vi kan hjelpe våre kunder på deres reiser.
Teknologi i rivende utvikling
Det er ingen tvil om at det er en stor hype rundt Microsoft 365 Copilot, men stadig nye tilbydere kommer på markedet, og teknologien er i rivende utvikling. Under frokostseminaret delte to av våre utviklere og AI-eksperter, Håkon Kile og Robin Olsson Omslandseter, sine tanker om hvor vi vil ha mest bruk for AI i hverdagen fremover, demystifiserte buzzwords og hvordan teknologien fungerer. De viste også hvordan man kan bruke ChatGPT i Microsoft Azure Open AI for å løse konkrete utfordringer i virksomheten.
Vi fikk gode og morsomme eksempler på at generativ AI-løsninger har «eksepsjonelt god språkforståelse» som Håkon påpekte, men at det ikke var en faktamodell. Du kan derfor ikke stole blindt på informasjonen som kommer ut av den, den kan blant annet variere svarene fra gang til gang.
Derimot gir tekstforståelsen oss helt nye muligheter når det gjelder å tolke og benytte oss av tekstlige datakilder våre virksomheter sitter på, og dette eksemplifiserte Robin og Håkon ved å vise hvordan man kunne få hjelp til å tolke kundetilfredsheten hos en kunde hos en elektronikkforhandler, basert på kundeanmeldelsene de har lagt igjen på produktene.
Videre viste de hvordan man kan lage personlige julekort med AI-generert tekst og bilder basert på kundenes anmeldelser. Disse julekortene ble skapt i et format som gjorde at de kunne masseprodusere og sende ut «personlige» julekortene til alle sine kunder på veldig kort tid.
– Hvis du vil prosessere, analysere eller generere tekst, kan språkmodellene (LLMs) være en fantastisk ressurs. Disse modellene er ferdigtrente og klare til bruk, noe som gir deg muligheten til å utforske mange spennende muligheter. Den gode språkforståelsen modellene har gjør det også mulig å utvikle enda smartere løsninger enn før.
Robin Olsson Omslandseter